Reportáž: Vím co jím – mezi slepými jednooký králem
Autor příspěvku: host

Reportáž: Vím co jím – mezi slepými jednooký králem

„Jsme tlustý, hnusný a nemocný“, prohlásil s nadsázkou Petr Havlíček během setkání foodbloggerů se zástupci iniciativy Vím co jím. Myslíme si, že vy, naši čtenáři, takoví nejste a jíte dobře, proto vám nálepka Vím co jím nakupování moc neusnadní. V orientaci mezi polotovary ale přispívá.

Na setkání s paní Hlavatou a panem Havlíčkem jsme vyrážely se smíšenými pocity, cíle Vím co jím (VCJ) nám byly sympatické, ale potraviny, které se honosí touto nálepkou nám ve většině případů zdravé nepřipadají. Hranolky (i kdyby do trouby), instantní čaje, instantní polévky? Vybrané potraviny možná splňují kritéria co do obsahu cukru, soli nebo transmastných kyselin, podle nás jich ale spousta do zdravého jídelníčku nepatří. Iniciativa se soustředí pouze na obsah makroživin (tedy cukrů, tuků a pod.), ale již nebere v potaz zda výrobky obsahují nevhodné přídatné látky nebo zda suroviny používané na výrobu těchto polotovarů jsou předem průmyslově zpracovány. Punc tak dostávají například snídaňové cereálie jejichž seznam ingrediencí překračuje 20 položek a jsou s obsahem glukózového a fruktózového sirupu, roztíratelné margaríny, ochucená mléka pro děti nebo uzený sýr. Na druhou stranu je tu i řada kvalitných výrobků, jako jsou celozrnné špagety, některé cereální sušenky či acidofilní mléko.

Během přednášek jsme pochopily, že VCJ tu není pro ty z nás, co nakupujeme na farmářských trzích, vaříme si i obědy do práce a cuketa není sprosté slovo, ale milovaná pochoutka. VCJ chce usnadnit orientaci v potravinách lidem, kteří milují polotovary, vodu nepijí, protože „voda je jen pro krávy“ a tvrdí, že „alkohol rozpouští tuky“, takže se po něm hubne. V případě, že v sekci potravin trávíte 10 % z celkového času v nákupním centru a nezajímáte se o složení potravin, které si vybíráte, značku Vím co jím byste přehlédnout neměli. V sekci čerstvé zeleniny či nezpracovaných produktů ji asi nenajdete. I přesto nemůžeme s iniciativou naprosto nesouhlasit. VCJ si na sebe vzalo těžký úkol osvěty o lepším (nemůžeme říci s čistým svědomím „zdravějším“) stravování v České republice, která se opakovaně umisťuje na jednom z předních míst v počtu obyvatel trpících diabetem, obezitou a kardiovaskulárními chorobami. A tyto nemoci mají svůj počátek ve špatných stravovacích návycích.

Karolína s Petrem nás přesvědčili, že jejich znalosti a doporučení daleko přesahují rámec VCJ a s jejich názory souhlasíme více, než s výběrem potravin iniciativy. Navíc jsou osobně velmi sympatičtí. Během workshopu, který by si měl každý udělat doma, si uvědomíte, že je stále se co učit. Víte, kolik krajíčků chleba je 100g, kolik váží jedno jablko, kolik tuku obsahuje čabajka? Porovnáním vzorků sušenek nás např. Příjemně překvapila firma Manner. Takové malé cvičení pomůže dát si věci do souvislostí. Žádné velké objevy nečekejte, ale jejich přístup je rozumný, snadno aplikovatelný a má hlavu a patu.

V České republice je k dnešním dni 348 certifikovaných výrobků. Hodně velkou část – podle nás – tvoří výrobky značky Albert, který pochází z Holandska. Dalo by se diskutovat o tom, zda výrobky od Alberta jsou lepší či horší než ty např. z Billy, ale VCJ má kořeny v Beneluxu a i místní vedení si nejspíš uvědomuje sílu takové známky. Doufejme, že s rostoucím zájmem se budou zvyšovat i požadavky na potraviny a zpřísňovat se kritéria, abychom konečně všichni jedli zase jako lidi, byli zdraví, krásní a šťastní.

IMG_0006